Tuesday 20 July 2010

Syafham

Share

"Arghh! Ada ke patut dia buat aku macam tu?! Sakit hati aku." jerit Syiqa sambil menghempas pintu biliknya. Fira, roommate merangkap teman baik Syiqa sejak dari darjah 6 mengangkat kening apabila melihat Syiqa berkelakuan pelik. 'neh mesti mood dia lari lagi lah neh. ahh, kacau' kata Fira dalam hati.

"Kau kenapa neh babe? Okay ke tak?" tanya Fira lembut sambil memandang ke arah rakannya yang sudah duduk bersila di atas katilnya. Ya, rakan baiknya. Sampai sekarang. Sampai dia dah menjejak menara gading neh.

"Aku tak okay ah babe. Ada orang sebarkan cerita tipu pasal aku. Kurang aja laaaaa." Syiqa berkata tegas sambil menggenggam penumbuk di tangannya. 'sudah, muka dah macam nak bertukar jadi hulk je aku tengok. hesh, parah neh. neh kena buat sesi luahan perasaan neh' fira menggumam.

"Siapa pulak yang buat kau bengang neh? Lelaki ke Perempuan? Budak mana? Senior kita ke apa? Spill babe." Fira pergi ke sebelah Syiqa untuk cuba menenangkan perasaan dia.

"Lelaki. Budak tu. Yang aku cerita tu." suara Syiqa bertukar nada perlahan. Sedih bila ingat balik kejadian tadi. Rasa nak nangis lah pulak...

"Ohh. Dia. Apa yang dia buat sampai kau mengamuk tak tentu pasal neh?" tanya Fira sambil mengusap bahu Syiqa, memberikan semangat dan ketenangan kepada rakannya.

"Dia kutuk aku kat depan kawan-kawan dia. Dia cerita semua benda yang berlaku sebulan lalu. Dia cerita semuanya dekat diorang. Dia sengaja nak malukan aku. Dia kata aku yang nak sangat kat dia. Aku yang menggedik usha dia. Aku yang mainkan perasaan dia. Habis, aku neh apa, takde perasaan macam Patung mainan? Aku pun terluka lagi dalam babe.." mata Syiqa dah berair. Tunggu leleh je tu... "Dia ingat aku main-main agaknya pasal benda macam neh. Aku mana reti pasal relationship atau couple semua neh. Kalau nak kutuk pun, bertempat lah sikit." Pipi Syiqa dah basah dah. Air mata turun dengan lajunya dari matanya coklat itu. Fira dah memeluk erat Syiqa. Dia tahu perasaan kawan baiknya itu. Dia tahu apa yang telah dilaluinya. Ahh, tak guna punya jantan. Sanggup kau buat kawan aku macam neh! Kau tengok la, esok aku soal jawab kau. Dulu punya la cinta sayang bagai. Huh.

"Shhh babe, dah la, jangan nangis lagi. Tak elok la nangis nangis neh. Karang mata bengkak, haaa tak comel dah. Okay? Eeee tak best lah nangis. cengeng sangat. Kita kena kuat okay sayang. Biarkan je dia tu. Kalau dia sayang kau, dia takkan buat kau macam tu." jelas Fira. Dia cuba memujuk Syiqa. Syiqa hanya mengangguk lemah sambil mengesat air mata.

____________________

Afham tengah berdepan dengan Fira. Bala doe. Adoi. Nak sound aku ah neh. Muka macam nak makan aku je tu. Esh. Tadi...

"Wei Afham, kau sini kejap! aku nak cakap sikit dengan kau" Fira berkata tegas sambil berjalan ke arah gelanggang bola keranjang. Tak nak berdalih lagi.

....dan sekarang dia masih lagi di depan Fira. Kawan kawan aku semua dah blah. Tak boleh harap punya membe, siot betul. Yang minah neh pulak, nak sound ke tidak, aku pun tak tau lah.. Dari tadi aku tunggu, takde pulak keluar sepatah ayat langsung dari mulut dia tu. Sekali keluar api macam naga pulak kan. Eh mengarut betul aku neh.

Okay Fira.. Chill kejap. Susun ayat dulu. Relaks Fira, jangan sampai tangan kau naik pulak ke muka dia. Sabar ye. Fuh fuh. Okay, Lets get it started!

"Afham oh Afham. Wahai Afham Zafran bin Azlan Shah, kau neh muka kacak, otak pandai tapi perangai macam tuut. Hesh. kenapa kau buat Syiqa macam tu? Kau macam tak tau je kan dia tu sensitif, yang kau pegi kutuk dia apehal? Neh semalam bahu aku berat je rasa apa yang ditanggung dia. Kesian dia kau tau tak!?" bagaikan sedas peluru keluar dari mulut Fira, Afham terus kaku bila kena marah dengan Fira. "Wei pakcik, jawab la, aku tonyoh muka kau dengan tangan aku karang. Atau kau nak kena backhand aku neh?" sabar Fira dah sampai tahap maksima.

"Okay okay okay!" Afham angkat kedua kedua tangan macam kena tahan polis. Minah neh marah macam naga. Kan aku dah kata, boleh je keluar api tu. Cuak betul. "Kau cakap slow slow la kakak." Afham protes. 'marah macam naga, patut la takde orang nak' Afaham berbisik kepada diri sendiri.

"Apa kau kata?!"

"Err takde apa apa."

"Jawab soalan aku cepat la. Buang masa betul menunggu."

"Hmm. Aku tak sengaja. Aku geram sangat dia buat aku macam tu. Dia tolak aku. Dia dump aku. Mana tak aku rasa tercabar. Kawan Kawan pun pulak mengapi-apikan lagi kemarahan aku yang membara masa tu. Lagi lah aku rasa nak meletup je time tu."

Syiqa mengeluh dengar penjelasan Afham. "Habis, mana datang idea kau pegi buat lagu dari apa yang berlaku tu? Kau memang la Afham, berubah la. Dari sekolah rendah aku kenal kau, masih dengan pernagai suka kenakan orang"

"Wei aku dah berubah okay! its just at that time, i felt angry and that idea just came out of nowhere. Then kau tau jela apa yang jadi. Heh, macam tak pernah tengok aku buat macam tu je"

"Okay fine Mr. eveyrthing is right, whatever la kan, aku pernah tengok ke apa, yang kau buat tu, dekat kawan baik aku. paham tak? Kawan baik aku!"

"Yelaaaaaaa makcik. Aku paham."

"Sekarang aku nak tanya kat kau, kau sayang dia lagi ke tak"

"Mesti la. Aku sayang dia sangat sangat. Dia lah nyawa aku, aku tak boleh hidup tanpa dia... Tidur aku tak len......."

"Okay cop! Nak berjiwang bukan dengan aku. Pergi dekat Syiqa tu. Minta maaf dekat dia. Dia sayang kau lagi tu. Kesian je asyik termenung. Tak tahan aku tengok dah. Dia buat semua tu pun terpaksa. Dia teringat janji dia kepada diri sendiri, no couple untill she graduated. Dia rasa bersalah. Kau jumpa dia. Tau."

"Baik puan."

"Amaran terakhir neh Afham, kau buat dia macam tu lagi, memang aku lempang kau"

"Ye. Baik Makcik." Afham menjawab sambil menguap. Pergh aku rasa macam lama gila je kena sound tadi. Oh akak neh bila pulak nak balik? "Weii dah la. Balik."

"Aku tau la. Kau ingat pesan aku tadi. Bye" Fira bagi ingatan terkahir kepada Afham. dan terus berlalu meninggalkan Afham keseorangan di situ. Afham meraup muka. Pedih bila ingat balik segalanya yang dia dengar tadi. Syiqa sanggup lukakan perasaan dia walaupun masih sayang seseorang itu. Ahh, baik masuk bilik, tidur. Tenangkan perasaan.

_________________

"Wei jom la cepat, karang mengamuk pensyarah kesayangan kau tuh." Fira berkata kepada Syiqa yang sibuk melilit tudung dekat kepala dia tuh.

"Banyak la kau punya kesayangan. Bukan kau ke yang sayang dia? Malu-malu pulak nak mengaku!" Syiqa membebel perlahan sambil membetulkan kerongsang di kepalanya. Haaa, dah siap pun! Letak lip ice sikit kat bibir, yeay! Syiqa tersenyum seorang. Eh kejap, mata sembab laa. Heh tak payah la, bukannya ada orang nak tengok kau pun Syiqa oii. Okay, dah siap la neh. Syiqa sengih depan cermin.

"Apa kau kata? Sesuka hati je minah neh. Cepat laaa babe. Dah la senyum sorang sorang. Cepat sungguh mood dia berubah. Pandai betul dia sorokkan perasaan dia. Hmm Syiqa Syiqa.” Fira berkata perlahan.

“Alaa yela yela. Dah sudah dah pun haa. Jom!” Syiqa tarik tangan Fira dan berkepit dengan sahabat baik. Dah memang kebiasaan bagi mereka , apabila jalan bersama, mesti tangan akan tersangkut di celah tangan Fira. Syiqa tersenyum tawar ‘aku sayang kau babe’ Syiqa berkata dalam hati.


“Eh babe, aku pergi toilet kejap ek. Kau pergi lah kelas dulu. Karang marah pulak Encik Amir tuh. Wakilkan aku tau!” Fira sengih manja.

“Haha iyelaa sayang. Jumpa dalam kelas eh.” Syiqa terus berlari turun anak tangga tanpa menghiraukan dunia. Dalam hati Syiqa dah berdoa, ‘semoga Encik Amir punya mood baik hari ini. Amin..”

_______________

Buk! Segala barang yang Syiqa pegang dah jatuh atas lantai. Nak cepat punya pasal, haa ambik kau, bersepah barang dah. Satu kerja lah pulak nak kena kutip. Adeh. Syiqa terus melutut di atas lantai dan mengutip satu persatu barang-barang yang berselerak di atas lantai.

“Eh eh, sorry sangat sangat terlanggar. Tak sengaja!” Syiqa cuba meminta maaf. Dia angkat je muka, terus nampak muka tak bersalah Afham dengan mata redup yang aku suka tu. Oh, I miss you, Awak. Itu semua Syiqa cakap cakap dalam hati je. Teringat peristiwa hari tu, terus ego Syiqa datang menghalang dirinya dari terlepas cakap. Syiqa terus menyibukkan diri mengutip barang-barangnya yang sudah hamper selesai.

“Syiqa...” Afham berkata lemah.

“Maaf, saya terpaksa pergi.” Syiqa terus berlalu pergi ke kelas.

Afham hanya memandang sepi. Afham rindu dia..

___________________

“Assalamualaikum. Awal kamu hari ini, Nur Syafiqah.” sindir Encik Amir sebaik Syiqa masuk ke dalam kelas.

“Waalaikumsalam. Maaf Encik Amir. Tadi saya accident. Teruk encik. Kesian buku-buku saya.” balas Syiqa selamba. Mata encik Ambir membulat apabila mendengar Syiqa berkata begitu.

“Hesh kamu neh. Ada ada aje. Sudahlah. Pergi duduk.” kata Encik Amir lembut dan tegas.

“Terima kasih encik.” Syiqa menahan senyum di pinggir bibir sambil berlalu di sebelah Fira. Fira memandang Syiqa pelik. Risau lah tengok si Syiqa neh. Nak hantar Tanjung Rambutan karang melampau lah pulak. Dah mula melalut dah. Baik aku tanya minah neh apahal dia lambat.

“Weh kau okay tak? Apesal lambat sangat? Aku pulak yang sampai dulu.” Fira bertanya sambil mengangkat begnya di atas kerusi Syiqa yang masih lagi menahan senyum.

“Kelakar lah weh Encik Amir. Aku cakap macam tu, Dia pun selamba je mengiyakan. Hahahaha.. ”gelak Syiqa sambil menutup mulut. Kalau Encik Amir nampak, mau kena sindir lagi.

“Weh babe, soalan aku tak jawab. Lepas tu gelak sorang-sorang. Amende kau neh? ”dan bila Fira ingatkan balik pasal kejadian tadi, Syiqa terdiam.

“Tadi aku terlanggar orang. Sebab nak berkejar pergi sini la. Kau nak tau siapa aku terlanggar tadi? Afham weh. Malu gila tadi. Tapi entah laa, susah sangat nak hilangkan rasa sayang neh.” Syiqa menceritakan kembali apa yang terjadi.

“Ohh. Hmm habis apa kau buat tadi lepas terlanggar dia? Dia ada cakap apa-apa tak?” dalam hati Fira harap masalah diorang dah selesai.

“Dia ada panggil aku, tapi aku buat tak tau. Aku terus pergi lepas kutip barang-barang yang bersepah kat atas lantai.”penjelasan dari Syiqa buat hati Fira bengang seketika. Fira rasa nak ketuk-ketuk je kepala Syiqa. Fira merungut dalam hati , ‘dan kau neh pulak ego bena apahal? Aduh!’ Fira buat muka seketika. Afham nak kan kau lagi la cik kak. Adoi. Aku bagitau jugak kat minah neh karang, tapi tak sampai hati lah pulak dekat Afham. Hmm.. Tiba-tiba..

“Fira dan Syiqa, mind if you guys share the stories with the class? Kalau tak nak, kamu berdua boleh diam. Dan saya harap ini bukan pasal accident kamu tadi, Syiqa. Kalau ye pun nak cerita balik dekat Fira, kamu buat lepas kelas nanti. Sekarang ni, kamu jawab soalan di papan putih neh.” Encik Amir mengambil alih perbualan mereka.

Fira dan Syiqa terkaku seketika.

“Err baik Encik Amir.” Syiqa menjawab perlahan. Nasib baik lah aku ulangkaji sikit topik neh semalam. Kalau tidak, kantoi aku..

Dan kelas pun diteruskan.

____________________

“Syiqa, ada orang nak jumpa kau dekat tempat kita selalu jogging tu. Pukul 3.00 petang. ” Fira beralih kepada jam di tangannya. Alamak, dah pukul tiga weh! "Weh Syiqa, sekarang!" dengan nada yang serius Fira, memandang tajam ke arah Syiqa.

“Siapa babe? ” Syiqa mengalihkan pandangannya dari novel Pergilah Air Mata hasil nukilan Hanni Ramsul tepat ke muka Fira. ‘neh apahal serius nak mati Firaa?’ Syiqa berkata dalam hati.

“Kau pergi jelah babe. Untuk aku, please. Aku tak sanggup tengok kau macam neh lagi. Just go, okay.” Fira bersuara separuh memujuk.

“Errr okay. Anything for you babe. Sekarang ke?”

“Yes Honey, now! Go and change your clothes! Cepat babe!”

“Errr. Baik sayang” teragak-agak Syiqa menjawab balik.

“Oh, and one more thing, pakai lawa-lawa sikit ek babe” Fira sengih lebar.

“Haaa yelah babe. Janji kau happy.” Syiqa mencebik sambil berlalu ke dalam bilik air.

____________

Okay, dah lima minit aku tunggu kat sini. Dah macam lima jam je. Bosan la. Eh kejap, lima minit pun nak kira ke? Si Fira neh pun satu, entah apa mimpi dia, sampai suruh aku duk melanguk kat sini, aku pun tak tahu lah. Adeh.

“Ehem.” Syiqa terdengar suara seorang lelaki berdehem perlahan. Dan Syiqa tahu itu Afham melalui haruman perfume yang selalu digunakan oleh Afham.

Sudah, apa yang Fira buat neh. Sengaja jela buat macam neh dekat aku. Parah. Tapi kenapa muka Afham lemah je aku tengok neh..

“Assalamualaikum. Hye Syiqa” Afham memulakan perbualan.

Syiqa jawab salam dalam hati. Kekok nyaa. Apa nak buat neh..

“Syiqa marah Afham sampai tak jawab salam pun kan.” Afham menunduk lemah.

Syiqa menelan air liur.

"Afham suruh Fira paksa Syiqa datang sini sebab nak minta maaf. Kalau Afham ajak, sampai bila-bila pun Syiqa takkan keluar bilik Syiqa tu kan." Afham menarik nafas perlahan. "Afham minta maaf, Syiqa. Afham tak sengaja bukan Syiqa macam tu. Afham tiba-tiba je naik darah, Syiqa tau jela kan Afham marah macam mana. Af.... Af.. Afham sayang Syiqa." mata Afham dah macam baru letak Eye Mo. Berkilau. Kalau emosi dia bertambah teruk, boleh menitis air mata lelaki itu.

Is he crying? Syiqa dah cuak. Sedih pun ada juga. Aku neh dah laa sensitif, tengok orang yang aku sayang nangis, lagi lah rasa nak nangis wei.

“Syiqa, if you dont want to be friend with me anymore, thats fine. I wont make you suffer again for what i did. But could you please just look at me for a second and say “Syiqa maafkan Afham” and that will just made my day. I just want to know if you can forgive me. Please sayang.” Afham merenung wajah mulus Syiqa seketika. Syiqa masih lagi menundukkan wajahnya. Kemudian dia meraup rambut dia sambil menunduk. Chill Afham, jangan buat drama air mata kat sini.

Dalam hati Syiqa dah cair. Cuba letak ais dekat bawah cahaya matahari terik, macam tu lah hati Syiqa sekarang. Dan tiba-tiba mata dia basah bila ingat balik apa yang Afham cakap tadi. Afham...

“Syiqa, your silence killed me. Answer me, please.” suara Afham dah macam Romeo. Lembut, Lemah dan membuatkan hati Syiqa bergetar.

“Syiqa dah lama maafkan Afham. Sejak kita terserempak dekat tangga hari tu.” Syiqa cover suara yang dah macam suara nak nangis. “Tapi Afham, jangan buat macam tu lagi. Jangan tinggalkan Syiqa lagi. Janji dengan Syiqa.” Syiqa pandang Afham.

Afham lega dengar suara itu. Hatinya riang gembira.

“Afham janji sayang”

'and she just made my day full with happiness and enthusiasm. just with her beauty.'


******

percubaan pertama. maaf kalau tak best/plot terlampau cepat. baca dan bagi comment ya? thanks!


syerah z.

No comments:

Post a Comment