Sunday 20 March 2011

Biru Pelangi - Bab 3

Share



BAB 3

Affy meletakkan gitarnya di sebelah katil. Terasa mengantuk. Dia terus merebahkan diri di atas katil. Ini hari kedua dia selamat berada di Malaysia. Ada juga beberapa orang kawan Affy menghubunginya untuk berjumpa apabila kepulangan Affy telah tersebar seperti pisang goreng panas. Hampir dua tahun juga dia tinggal di Australia dan sebelum tinggal di Australia ada juga dia menetap di Scotland. Dia cuma tinggal di Scotland setahun sahaja. Tetapi silapnya dia tidak pernah tinggal bersama ibu bapanya ketika berada di luar negara. Pintu diketuk dari luar. Mungkin Mak Limah, kata Affy dalam hati.

“Affy, keluar kejap boleh tak ?” Terdengar suara Mak Limah di sebalik pintu tersebut.

Affy berlari menuju ke pintu biliknya. Dia membuka pintu dan melihat Mak Limah berdiri betul-betul di hadapannya. Muka orang tua itu seperti kerisauan. “Kenapa Mak Limah?”

“Tolong carikan adik kamu tu. Adik kamu keluar senyap-senyap. Mak Limah pun tak perasan bila dia keluar. Dah nak pukul sebelas malam dah ni. Nanti mama dengan papa kamu balik Mak Limah nak jawab apa ?”

“Dia pergi mana ?”

“Entahlah. Pergi melepak mana tak tau Mak Limah. Pergi cari cepat.”

Ok. Nak pergi lah ni. Mak Limah tunggu dekat rumah. Nanti kalau mama dengan papa dah balik sebelum Affy jumpa adik, Mak Limah cakap Affy keluar dengan adik.”

“Adik kamu tu keluar naik motor, kamu pakai kereta. Kamu tu lesen kereta pun tak ada. Macam mana Mak Limah nak main kelentong-kelentong ni nanti ?”

“Ala, Mak Limah nak buat macam mana. Emergency case ni kan. Pergi dulu Mak Limah.” Affy terus berlari keluar dari rumah.

Dia terus membawa kereta Myvi keluar dari perkarangan rumah untuk mencari adiknya. Dia masih tidak biasa dengan jalan di sini. Kemudian, sebuah motor melintasi kereta yang dipandu Affy. Dia melihat orang yang berada di atas motor tersebut. Perempuan. Pada mulanya dia tidak perasan kemudian dia mengecam perempuan tersebut ialah Fisya. Niat Affy untuk mencari adiknya terus terlupa dan dia mengekori Fisya sampai ke sebuah kedai mamak. Dia melihat Fisya dari jauh. Kalau Fisya tahu dia diekori pasti dia dilabel budak stalker.

“Fisyaaaa !”

“Ekh, Alff ? Apesal kau lambat ?”

“Aku amik budak belakang ni dulu tadi. Motor dia rosak.” Alff menujukkan ke arah belakangnya. Hazman duduk tersengih.

“Sya, Alff, Man !” Jiha memanggil.

“Ye, sabar.”

Mereka menuju ke tempat duduk yang biasa mereka duduk. Hari ini tidak ramai yang datang untuk melepak. Lagipun hari ini tak ada function nak melepak sebab bukan boleh tengok bola. Kalau masuk part bola piala dunia, habis kedai mamak ni jadi port utama. Kalau nak pergi kedai mamak yang lain jauh. Lagipun ini lah satu-satunya, one and only ever after restoran mamak yang sediakan screen besar paling dekat dengan area taman perumahan peminat setia FIFA.

Di satu sudut lain Affy masih lagi melihat Fisya dan rakan-rakannya dari jauh. Bunyi telefon bimbit mematikan niatnya untuk pergi ke tempat Fisya. Telefonnya dikeluarkan dari poket seluar, dia melihat nama yang tertera di kaca telefon bimbitnya. Em… Apa nak jawab ni ? Mama lak tu yang call. Affy terus menekan butang hijau menjawab panggilan Puan Rozaimah.

“Affy, kamu apa khabar ? Mama pulang esok ye sayang. Mama dengan papa sekarang on the way nak pergi ke Singapore jumpa nenek kamu. Nenek kamu tak sihat.”

Ye ke ? Tapi ma, apsal mama tak bagi tahu Affy dengan adik sekali ? Boleh kami ikut sekali.”

Sorry Affy. Mama dengan papa nak rush tadi. Mungkin dalam sehari dua lagi mama dengan papa balik, nenek akan tinggal dengan kita lepas ni.”

“Dengan kita ? Pak Su macam mana ?”

“Kamu jangan risau, kamu tak akan tinggal dengan Pak Su kamu lagi. Mama dengan papa dah uruskan semua persekolahan kamu. Lepas ni kamu terus tinggal kat Malaysia. No traveling around the world anymore.”

Affy tercengang, dia tidak percaya yang selepas ini dia akan tinggal di Malaysia terus. Fikirannya melayang ke kawan baiknya, Zack dan Aril. Kalau mereka tahu berita ni mahu tak menjerit kegedikan. Mana tidaknya mereka juga sudah lama kenal sejak sekolah rendah.

“Affy, you still there ?”

Ada lagi.”

“Mama tahu kamu tak suka tapi ni pilihan terbaik ok. For your future. Nanti call sahaja kalau ada masalah apa-apa, tolong tengokkan adik kamu tu. Ingatkan dia yang dia dah nak jadi SPM candidate. You too Affy, kamu pun sama amik SPM gak. Ok lah, mama pergi dulu. Assalammualaikum.”

“Waalaikumussalam.” Talian dimatikan.

Ada sesuatu yang lupa diberitahu di sini. Adik Affy sebenarnya kembarnya juga. Mereka dipisahkan ketika sekolah rendah. Affy diserahkan oleh ibu bapanya kepada pak cik saudaranya memerangkap adik kepada ibunya atau lebih senang digelar Pak Su. Affy terus menekan minyak kereta dan menuju ke rumah Zack. Tujuan utama mesti beritahu berita baik. Tujuan kedua, masih belum dipastikan lagi.

Hello, Zack. Keluar lah kejap, aku depan rumah ni. Ada hal sikit.”

Belum sempat Zack bercakap talian dimatikan. Affy ni, hyper case apa malam-malam macam ni ? Zack berlari keluar tanpa baju dengan hanya memakai boxer. Kelam kabut jadinya, rambut yang serabai tidak dipedulikan. Rambut serabainya dianggap seperti fesyen baru. Mana tidaknya, disebabkan rambutnya yang serabai itulah dia menjadi pujaan ramai wanita atau paling dekat pelajar perempuan sekolahnya. Kononnya perasan sendiri yang dia jejaka idaman Malaya.

“Apa kes ? Macam penting sangat je. Hari tu ajak keluar kau tak nak. Ni dah malam-malam buta baru nak serang aku kat rumah. Nasib baik parents aku keluar.”

“Tak ada kes cuma…aku… Hehehe” Affy ketawa kecil.

“Cuma apa ? Jangan buat jantung aku berdegup laju la.”

Parents aku lah. Diorang nak aku tinggal sini. Sekolah sini. Including, taking my SPM here. Di Malaysia. Fullstop.”

Zack terdiam. Memandang Affy separuh tidak percaya. Sebenarnya Zack memang tidak percaya kata-kata Affy kali ini. Dia memandang Affy sedalam-dalamnya.

“Apa kena ?”

Zack mengalih pandangannya. “Tak ada pape. Keluar jom. Biar aku drive lah. Kau tu lesen tak ada nak belagak lebih. Aku belanja. Call Aril hah. Tunggu jap aku tukar baju.”

“Tukar baju ?” Affy pelik dan memandang Zack.

“Pakai baju !” Zack berlari masuk ke dalam rumah dan mencapai bajunya. Dia mencapai baju di atas kerusi dan kunci rumah di atas meja belajarnya. Biliknya bersepah dengan pakaian dan buku-buku ada yang diletakkan di lantai. Dia berlari sana sini dan mengunci segala pintu sebelum keluar. Affy mencampakkan kunci keretanya ke arah Zack. Dia menangkap kunci tersebut dengan baik.

Aril melihat jam tangannya, dia mencari tempat duduk kosong di kedai mamak itu. Dia melihat sekeliling dan terpandang Alff.

“Alff, apa kau buat kat sini ?”

“Saje je ni. Makan. Minum. Borak-borak. Duduk lah sekali kat sini.”

Aril tersengih dan memandang Fisya. Erin dan Jiha memandang Fisya. Alff ni nak mati ke ? Yang dia pergi offer si Aril duduk sini buat apa ? Ex-couple Fisya pula tu. Erin memandang Hazman dan memandang ke tempat lain. Alff dan Aril masih rancak berbual. Hazman hanya mengangkat bahu tidak tahu menahu apa-apa. Sesekali Aril curi-curi memandang Fisya. Siapa tak boleh lupa cinta lama kan ?

“Aril, kat sini kau rupanya. Penat lah aku intai dari tadi.” Zack muncul. Affy di belakangnya tiada sesiapa yang masih perasan. Zack menarik dua kerusi. Semua memandang Zack dan melihat Affy.

Alff memandang Affy.

Affy memandang Alff.

“Apa kau buat sini ?” Alff dan Affy berkata serentak. Semua mata memandang mereka. Zack dan Aril tahu tapi hanya mendiamkan diri. Ini semua atas permintaan Alff dan Affy juga ingin merahsiakan hubungan mereka yang sebenarnya.

“Kejap ! Affy. Alff. Alff. Affy. Kembar ?” Fisya mula bersuara. Kini semua mata memandang ke arah Fisya pula.

“Ya. Kembar.” Alff memandang Fisya. Dia takut-takut juga nak jawab takut kena marah dengan Fisya sebab rahsiakan perkara ni.

“Ok.”

“Kau marah ke ?”

“Tak pun. Mesti ada sebab kau rahsiakan.”

“Sebenarnya Hazman pun tahu. Cuma dia tak pernah jumpa je.”

“Ok.”

Kali ini Jiha dan Erin pula yang memandang sesama sendiri. Kalau Hazman tahu Alff ada kembar memang lah tak marah. Zack dengan Aril pula memang kawan dah lama dari sekolah rendah dengan Alff. Eishh ! Pening lah. Complicated betul nak faham. Jadi Hazman tahu sebab Alff bagi tahu dia. Aril dengan Zack tahu sebab mereka memang sekolah rendah sama-sama dengan Alff dan Affy. Tapi macam mana Fisya kenal Affy ?

“Sya ? Kau tak rasa kau lupa nak cakap something dekat kitorang ?” Semua memandang Fisya kecuali Affy menundukkan muka dan terus diam.

“Apa ?”

“Aku baru tahu nama kembar Alff nama Affy bila kau sebut tadi. Mana kau kenal ?” Jiha memandang Fisya.

“Oh… Dekat taman tasik sana tu. Masa tu aku tengah rajin nak jogging then terdengar pula dia ni nyanyi lagu kat hujung tembok tu. Aku pun datang lah dengar.”

“Oh……”

“Affy, kau datang naik apa ?”

“Kereta. Alff tadi kan Zack cakap nak belanja tau.”

Zack menepuk dahi. “Lupa. So, sekarang ni kena belanja semua lah ni kan. Yelah. Susah betul kalau rahsia dah bocor ni.”

Mereka semua ketawa mendengar keluhan Zack. Mana tidaknya, tadi janji nak belanja tiga orang sekarang dah jadi tujuh orang pula. Nak tak nak kena belanja sebab dah janji kan.

No comments:

Post a Comment